خطرنگار

خطرنگار

خطرنگار khatarnegar
خطرنگار

خطرنگار

خطرنگار khatarnegar

حاشیه های حضور روحانی در صدا و سیما

حاشیه های حضور روحانی در صدا و سیما
بازخوانی تعامل صداوسیما با روحانی از قبل 24 خرداد

 
حاشیه‌های مهم‌تر از متن
 
طرح:آرمان / محمد طحانی
 

آرمان- مطهره شفیعی: حکایتی بس مفصل‌تر از 7 ماه فعالیت دولت تدبیر و امید است؛ حکایت گلایه‌های یک رئیس‌جمهور میانه‌رو از صدا و سیما! حکایتی که شاید برخی میانه‌روها مانند ناطق‌نوری هم شرح مبسوط‌تری از آن دارند. حکایتی که به اذعان برخی آنچنان که انتظار می‌رود از عدم تعامل رسانه ملی با غیرهمفکرانش بازمی‌گردد.  شاید چهارشنبه‌شب یکی از به‌یادماندنی‌ترین شب‌ها برای رسانه ملی باشد؛ شبی که بسیاری از مخاطبان این رسانه از ساعت 21 در مقابل تلویزیون نشستند تا شاهد آنچه باشند که رئیس‌جمهور برای بیان آماده کرده بود. از ساعت 8:45 دقیقه پیامک‌هایی با محتوای «آغاز گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور تا دقایقی دیگر» ارسال می‌شد اما ساعت از 21 گذشت و آنچه از شبکه اول سیما به استحضار مخاطبان رسید، سرودهایی به‌مناسبت دهه فجر بود و چند آگهی تبلیغاتی در میان آن. با آغاز نمایش یک سریال مخاطبان تصور کردند که گفت‌وگوی دکتر روحانی لغو شده است اما زیرنویس‌های آن ساعت نوید پخش برنامه به محض دریافت تصاویر از پاستور را می‌داد. بالاخره پس از یک وقفه طولانی سریال قطع و تصویر خانم پوریامین بر صفحه نقش بست و سخنرانی رئیس‌جمهور با ابراز خوشجالی نسبت به حضور این مجری آغاز شد. در این زمان طیف بزرگی از مخاطبان متوجه شدند اختلاف دولت و صداوسیما درباره حضور این مجری بوده است. به هر حال برنامه گفت‌وگوی رئیس‌جمهور پایان یافت اما اتفاقات و اظهارات پس از آن موضوعی بود که شاید بیش از اظهارات دکتر روحانی در روز پنجشنبه به آن پرداخته شد و به عبارتی می‌توان اذعان داشت حاشیه این برنامه مهم‌تر از متن آن بود.

نامه ضرغامی به شورای نظارت

در همان شب‌نامه‌ای به امضای عزت‌ا... ضرغامی خطاب به شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما منتشر شد که طی آن آمده بود: «جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رئیسی، رئیس محترم شورای نظارت بر سازمان صداوسیما،  با سلام؛ احتراما با توجه به اهمیت تاخیری که در شروع مصاحبه زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور محترم پیش آمد؛ خواهشمند است درمورد انتخاب مجری توسط روسای محترم قوا و امتناع از پذیرش وظیفه قانونی و حرفه‌ای رسانه ملی اظهارنظر نمائید. از خداوند متعال موفقیت جنابعالی را خواهانم.» این نامه تاییدیه‌ای بود بر گمانه‌ها مبنی بر دلیل تعویق در گفت‌وگوی رئیس‌جمهور! البته مدیر شبکه یک سیما هم روز پنجشنبه در مورد تاخیر در پخش برنامه رئیس‌جمهور گفت: بیانیه رئیس سازمان صدا و سیما و توضیحاتی که رئیس‌جمهور در ابتدای مصاحبه خود دادند، کاملا روشن است! طبق آنچه منتشر شد، قرار بود در این برنامه حمید روحانی‌نژاد به‌عنوان مجری حضور داشته باشد که دولت خواستار حضور سونیا پوریامین در این برنامه شدند و مخالفت رسانه ملی با این حضور سبب تاخیر شد اما باید در خاطر داشت که گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهور طی چند ماه گذشته هم با حضور سه مجری تلویزیونی به روی آنتن رفته بود که در آن زمان اجرای این برنامه را ندا سپانلو، دکتر احمدی‌افزادی‌ و محمدرضا شهیدی‌فر برعهده داشتند که در زمان خود با حاشیه‌هایی در خصوص نحوه اجرا همراه بود.

اظهارنظر شتابزده   

اما شورایی که ضرغامی به آن نامه نوشت شامل چه افرادی است. ریاست این شورا را حجت‌الاسلام رئیسی بر عهده دارد که به‌همراه جواد لاریجانی به‌عنوان نمایندگان قوه قضائیه در شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما حضور دارند. از سوی مجلس هم بیژن نوباوه و رمضان شجاعی‌کیاسری عضو این شورا هستند و نمایندگان دولت هم حسام‌الدین آشنا و عبدالرضا رحمانی‌فضلی در شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما حضور دارند. طبق قانون این شورا باید به نامه رئیس سازمان صداوسیما رسیدگی کند اما روز پنجشنبه در زمانی که اعلام شد جلسه بررسی نامه ضرغامی در روز شنبه برگزار می‌شود یک عضو این شورا یعنی رمضانعلی شجاعی‌کیاسری در اقدامی شتابزده به اظهارنظر در این مورد پرداخت و با انتقاد از صداوسیما به‌دلیل به‌کار نگرفتن مجریان تخصصی و حرفه‌ای در گفت‌وگوی زنده شب چهارشنبه رئیس‌جمهور با مردم، گفت: رسانه ملی و به‌خصوص سیما مجریان توانمند، متخصص و حرفه‌ای در حوزه کاری‌شان دارند که بنده معتقدم در گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهور با مردم باید از آنها استفاده می‌شد، اما شاهد بودیم که آقای روحانی‌نژاد و خانم پوریامین اجرای این برنامه را برعهده داشتند. شجاعی‌کیاسری تاکید کرد: آقای روحانی‌نژاد گزارشگر صداوسیما و خانم پوریامین نیز مجری برنامه‌های خانوادگی و اجتماعی در رسانه ملی است که باید صدا و سیما از مجریان حرفه‌ای و تخصصی آن استفاده می‌کرد اما متاسفانه این‌گونه نبود. وی با بیان اینکه حق انتخاب مجری در برنامه‌های گفت‌وگو محور روسای قوا با رسانه ملی است، خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از روسای قوا برای گفت‌وگوهای زنده با مردم نمی‌توانند در انتخاب مجری برنامه دخل و تصرفی داشته باشند، بلکه این حق قانونی و اختیار رسانه ملی است. البته رسانه ملی نیز باید در انتخاب مجریان به تخصص و حرفه آنها توجه بیشتری داشته باشد.

ضرغامی تحت فشار است

البته یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از موضعی دیگر به ماجرا نگاه کرد و با بیان اینکه ضرغامی باید استقلال خود را در مقابل برخی محافل خاص حفظ کند، گفت: ضرغامی ازطرف محافل خاصی تحت فشار است تا دولت را در تنگنا قرار دهد. علی مطهری درباره تأخیردر زمان پخش گفت‌وگوی شب چهارشنبه رئیس جمهوراز صداوسیما ونامه ضرغامی به شورای نظارت درباره انتخاب مجری توسط روسای قوا، گفت: گاهی رئیس‌جمهور می‌خواهد گزارشی را به مردم ارائه کند، دراین صورت مجریان به‌طورحتم باید با موافقت رئیس‌جمهور انتخاب شوند، اما گاهی مقرر است مصاحبه‌ای چالشی انجام شود و مجریان مخالف و موافق حضور پیدا کنند، در این شرایط صداو‌سیما می‌تواند در انتخاب مجریان نظردهد و ازهر دوطرف افرادی را معین کند. نماینده مردم تهران ادامه داد: بنابراین درباره گفت‌وگوی شب گذشته رئیس‌جمهور، حرف دولت منطقی‌تر از صداو‌سیما بود؛ ضرغامی طرفداراعتدال است اما ازطرف محافل خاصی تحت فشار است تا دولت را درتنگنا قرار دهد، ولی من معتقد هستم که ضرغامی باید استقلال خود را در مقابل اینگونه محافل حفظ کند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: محافلی که ضرغامی را تحت فشار قرار می‌دهند در دولت گذشته هم راستا با دولت بودند، اما چون در حال حاضر مقابل دولت قرار دارند، صدا وسیما را تحت فشار قرار می‌دهند، ولی به‌نظر من ضرغامی باید انصاف را رعایت کرده و تحت‌تاثیر این محافل قرار نگیرد.

ضرغامی به دنبال تطهیر عملکرد خود است

دستیار ویژه رئیس‌جمهور هم در واکنش به تاخیر در پخش گفت‌وگوی رئیس‌جمهور توضیح داد و در کنار آن به انتقاد از نامه ضرغامی پرداخت. حسین فریدون علت تاخیر در پخش زنده گفت‌وگوی رئیس‌جمهور را مخالفت رئیس صداوسیما با حضور مجری دوم بیان کرد و گفت: نامه ضرغامی به هیات نظارت اقدامی برای تطهیر عملکرد خود بوده است.«حسین فریدون» افزود: رئیس‌جمهور موافق حضور مجری دوم بود، اما رئیس سازمان صدا و سیما با این موضوع مخالفت می‌کرد. وی خاطرنشان کرد: نهایتا این موضوع مورد موافقت رئیس سازمان صدا و سیما قرار گرفت و برنامه با حدود یک ساعت تاخیر پخش شد.

مرور انتقادات قبل 24 خرداد تا امروز!

انتقادات دولت و رئیس‌جمهور به عملکرد صداوسیما محدود به چهارشنبه‌شب نمی‌شود و سابقه‌ای حتی در قبل از ریاست‌جمهوری روحانی دارد. دکتر روحانی در روزهای نزدیک به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به مشهد رفت و در جمع مردم آن شهر با انتقاد از صداوسیما اظهار کرد: «صداوسیما عجب اخلاقی نشان داد و از جمعیت 40 هزار نفری همایش ما در تهران تنها تصویر من را در گوشه‌ای از سالن که چند خواهر نشسته بودند نشان داد. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مقصود من زحمتکشان و کارکنان صداوسیما نیست و تنها چند نفر هستند که با افکار عمومی ملت بازی می‌کنند. حسن روحانی رئیس‌جمهور باشد یا نباشد، ملت به شما اجازه نخواهد داد که به این بی‌اخلاقی ادامه دهید.» 20 مهرماه هم در خاطر ضرغانی هست که به جلسه هیات دولت فراخوانده شد و رئیس‌جمهور گفت: «گزارشی به من داده‌اند که حتی اخبار مهم کشور و رئیس‌جمهور، بعد از پخش برخی اخبار بی‌اهمیت قرائت می‌شود. از طرف دیگر صدا و سیما تلاش می‌کند، به نیروهای مخالف دولت تریبون بدهد، اخبار آنها را پخش کند و دولت را نزد مردم، بی‌اعتبار جلوه دهد.» رئیس‌جمهور در انتقاد به استمرار این رویه در گزارش تلویزیونی‌اش در صدروزگی دولت هم گفت: رویه‌ای که صدا و سیما در روزهای آخر عمر دولت گذشته در پیش گرفته بود از هم‌اکنون با دولت تدبیر و امید در پیش گرفته است. گلایه رئیس دولت بازهم چاره‌ساز نشد و سبک پوشش خبری سفر ماه گذشته روحانی به خوزستان از سوی صدا و سیما دوباره محل گلایه دولتمردان از رسانه ملی شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.